پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 بهمن 1402 - 07:12

بازار سکه حباب دارد

رئیس‌کل بانک مرکزی- نیز اعلام کرده است که «توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم و فعلا با ضرب سکه تمام بهار آزادی، کار را شروع می‌کنیم.»
کد خبر : 15914

پایگاه رهنما:

قیمت سکه (امامی) در مرداد‌ماه سال ۱۴۰۱ حدوداً ۲۰ میلیون تومان بود. آن روز‌ها را باید نقطه‌ی عطفی برای قیمت سکه در نظر گرفت. پس از آن روند صعودی شد تا اینکه در اردیبهشت سال جاری، نرخ ۳۳ میلیون تومان را رد کرد و به ۳۴ میلیون تومان نزدیک شد. آن روز بعضی‌ها گمان می‌کردند خوب است الان پولشان را تبدیل به سکه کنند تا شش ماه دیگر اگر به پول نیاز داشتند، بتوانند سکه را بفروشند و این وسط سود خوبی هم کرده باشند. شاید همین کار را هم کردند. اما قیمت سکه افتاد و در شهریورماه امسال در کانال ۲۸ میلیون تومان قرار گرفت. پس از آن البته دوباره بالا رفت (مثلاً در اواسط مهرماه به بیش از ۳۱ میلیون تومان رسید)، اما دوباره خیلی زود کاهش یافت و در مجموع، در حوالی ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان بالا و پایین کرد؛ بنابراین کسانی که در زمان حباب (اردیبهشت سال جاری) خریدند، حتماً ضرر کردند. این روز‌ها نیز دوباره شاهد رشد دفعی قیمت سکه هستیم. قیمت سکه امامی از حدود ۳۰ میلیون تومان در اواسط دی ماه سال جاری به بیش از ۳۳ میلیون تومان در ۲۳ م این ماه رسید. آیا باز هم با حباب در قیمت سکه مواجهیم؟!

  • اندازه‌ حباب!

یکی از راه‌های معمول برای فهمیدن اینکه قیمت سکه حباب دارد یا نه، این است که قیمت طلای جهانی را در قیمت ارز در وزن سکه ضرب کنیم و ببینیم اگر مثلاً بانک مرکزی طلا بخرد و سکه ضرب کند و در بازار بفروشد، سود می‌کند یا ضرر؟! اگر سود می‌کند یعنی می‌صرفد دولت سکه تولید کند و به بازار وارد کند. این یعنی به زودی با افزایش عرضه در بازار، قیمت به تعادل بر می‌گردد و نباید در این نقطه، خرید انجام داد. بر اساس این محاسبه و به قیمت‌های میانه‌ی هفته‌ی گذشته (مثلاً دوشنبه) سکه‌ی امامی حدود ۶ میلیون تومان حباب دارد. حباب سکه‌ی بهار آزادی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. نیم سکه، ربع سکه و سکه‌ی گرمی نیز به ترتیب ۵ میلیون تومان، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حباب دارند. خوب است بدانیم همیشه حباب ربع‌سکه به نسبت وزنش بیش از بقیه است. چون عموم مردم توان خریدش را دارند و به همان نیت اشتباه (حفظ قدرت خرید آن هم در زمان حباب)، بیشتر تقاضایش می‌کنند؛ بنابراین مثلاً اگر ربع سکه ۴ میلیون و ۵۰۰ حباب دارد، یعنی دو تا ربع سکه ۹ میلیون تومان حباب دارد؛ ۴ میلیون تومان بیش از حباب یک نیم‌سکه!

  • تلاش‌های بانک مرکزی

بانک مرکزی بلافاصله پس از اوج گرفتن قیمت و گذر از کانال ۳۲میلیون تومان به ۳۳ میلیون تومان -به دلیل حباب- وارد بازار شد، سکه ضرب کرده و به بازار عرضه کرد. عرضۀ بالا سبب شد، سکه تمام که صبح روز ۲۴م دی‌ماه با قیمت ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، با کاهش قیمت یک میلیون تومانی تنها در چند ساعت، به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. علاوه بر عرضه‌ی بیشتر توسط بانک مرکزی، اقدامات دیگری نیز صورت گرفت؛ از جمله دستور توقف شیوه سفته‌بازی با طلا. در این راستا بانک مرکزی اعلام کرد: «صدور‌ گواهی سکه و طلا برای شخص امانت دهنده با استفاده از سازوکارهای بورس کالا موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده است... می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر،  اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.»

۲۰ هزار سکه جدید در روز

بنابراین بانک مرکزی به قید فوریت اعلام کرد که هرگونه طرحی که واجد مشخصات و مختصات ذکر شده در تذکر بانک مرکزی به بورس کالا در حال اجراست باید متوقف شده و با فراخوان مناسب، نسبت به استرداد تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام گردد. محمد کشتی آرای، کارشناس ارشد بازار طلا و سکه در همین راستا و پس از اقدامات مستقیم و غیرمستقیم بانک مرکزی در جلوگیری از گسترش حباب بازار سکه گفت: قیمت سکه و طلا تحت تاثیر اقدام جدید بانک‌مرکزی دچار ریزش شدند. سایر کارشناسان خبره‌ بازار طلا و ارز نیز نظر مشابهی دارند. محمدرضا فرزین -رئیس‌کل بانک مرکزی- نیز اعلام کرده است که «توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم و فعلا با ضرب سکه تمام بهار آزادی، کار را شروع می‌کنیم.» به نظر می‌رسد این اقدام نیز هوشمندانه است؛ چون حباب تمام‌سکه کمتر است و با عرضه بانک مرکزی، در بازار زودتر به تعادل می‌رسد. در عین حال، اثر این کاهش بر نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز نمایان خواهد شد. با این توضیحات به‌نظر می‌رسد خرید سکه در این روزهای حبابی، کار معقولی نباشد.

ارسال نظرات